Precis som namnet antyder, drivs Saab 9-3 SportCombi 1.8t BioPower på miljövänligt vis. Under mitten på 00-talet satsade Saab på etanoldrivna bilar, och hajpen var stor när modellen väl lanserades. Man talade om att den klimatsmarta etanolmotorn hade mycket hög effekt, samtidigt som den alltså släpper ut betydligt mindre än motsvarigheterna på bensin och diesel.
Fler hästkrafter
Med Saab 9-3 lanserade de en uppgradering av etanolmotorn BioPower. Tidigare hade den en kapacitet på 175 hästkrafter, men ska i och med lanseringen få en ökning till 200 hk. Den högre effekten fås bara genom att tanka med E85. Det högre oktantalet i etanolen kan motorn ta tillvara på, med hjälp av elektronik. Tack vare ett högt laddtryck är vridmomentet på 300 Nm med den starkare motorn. För 1.8 T är vridmomentet 265 Nm.
1.8T billigare
Av naturliga skäl är Sportcombin med den lite mindre motorn, på 175 hk, också billigare. Vid året för lansering skiljde det ungefär 12 000 kronor i pris. Hur det ser ut idag är oklart, och vid köp av begagnat finns det givetvis även andra faktorer som spelar in. Samtidigt sade kritiker att den mindre motorn inte var snålare än den större.
Bekväm
Saab 9-3 BioPower hyllades när den kom av flera skäl – ett av skälen var bekvämligheten. Den går väldigt tyst, och jämfört med dåtidens konkurrenter var det en stor skillnad på ljudnivån i kupén. Många menade att den till och med var i klass med riktigt dyra premiumbilar från Mercedes och BMW på den här fronten. Vidare prisades den för bekväma stolar och lätthanterlig layout.
Fakta – Saab 9-3 SportCombi 1.8T BioPower
- Garantier: Tio år rost, tre år vagnskada, två år nybil
- Säkerhet: ABS, två krockkuddar fram, whiplashskydd, nödbromsassistans, sidokrockkuddar fram etc.
- Effekt: 175 hk
- Tjänstevikt: 1 515 – 1685 kg
- Bagageutrymme: 419 liter
- Släpvagnsvikt: 1 400 – 1 600 kg